Te, jotka tiedätte Espoon Tapiolassa sijaitsevan Kaisan Cafen, olette hyvin tietoisia sen tunnetuista jättikorvapuusteista. Sinä, joka et ole käynyt kyseisessä kahvilassa – ensinnäkin suosittelen käymään – mutta kuvittele silloin jokin muu ihana herkku. Onko treenaaminen sinulle yhtä mielekästä kuin kahvihetki lempi-herkkusi kera vai onko se enemmänkin pakkopullaa väljähtänyt kahvi kyytipoikanaan?

Mistä löytää motivaatiota ja energiaa nousta ylös sohvalta ja lähteä treenaamaan? Annan sinulle kolme vinkkiä kohti parempaa treenimotivaatiota!

Kaikkihan lähtee päätöksestä, mutta helpottaa kummasti, kun löytää itselleen mielekkään tavan liikkua. Liikkuminen/treenaaminen ei tarkoita siis sitä, että sinun olisi pakko ottaa kallis salijäsenyys ja alkaa kolistelemaan rautoja. Sen sijaan mieti ensin mitä liikuntaa tekisit kaikista mieluiten. Onko mahdollisesti jokin laji, jota olet aina halunnut kokeilla? Äläkä ensimmäisenä mieti sitä treeninä, jos sana ”treeni” tai ”urheilu” on sinulle kuin punainen vaate, nostaa heti karvat pystyyn ja aiheuttaa ahdistusta ja pahanolon tunteita. Tärkeintä on vain, että löydät jonkin sinulle mieleisen tavan/lajin, jolla saisit nostettua arkiaktiivisuuttasi ja hieman hengästyttyä.

Vasta tämän jälkeen, kun olet saanut liikunnan osaksi elämääsi, voidaan alkaa miettiä liikunnan monipuolisuutta ja järkeistää sitä hommaa. Jos lähdetään heti saman tien loikkaamaan liian iso askel tekemällä kunnon ohjelmointia ja jaksotusta salille, joka vaatii 5 päivää viikossa treeniä, motivaatio mitä luultavimmin loppuu viimeistään kuukauden päästä. Eihän sitä herkkuleivostakaan kannata yhdellä haukulla ahmia vaan nauti siitä koko kahvikupillisen ajan! 😉

Eli step 1: löydä itsellesi mieleinen tapa liikkua ja ota se osaksi arkeasi esim. 1-2krt viikossa.

Jos olet siis liikunnan vasta-alkaja, huomaat aika nopeasti muutoksia itsessäsi, kun vain alat liikkumaan. En tarkoita, että ulkoisia muutoksia välttämättä näkyy vielä tässä vaiheessa, mutta tunnet eron olossasi. Mitä luultavimmin sinulla on yhtäkkiä rutkasti enemmän energiaa, unenlaatusi saattaa parantua, mielesi on virkeämpi ja ruokahalu kasvaa. Kun huomaat nämä muutokset, kalenterista alkaa kummasti löytyä enemmän tilaa treeneille. Tässä vaiheessa alkaa luultavasti jo hieman tavoitteita heräämään mielessä ja se on todella tärkeää motivaation ylläpidossa! Jos sinulla ei ole tavoitteita, on haastavaa pitää treenimotivaatiota yllä, varsinkin niinä päivinä, kun treenaaminen tuntuu olevan vaikeaa ja maailma muutenkin tuntuu kaatuvan päälle. Ja uskokaa pois…niitä päiviä tulee eteen ihan jokaiselle. Silloin tavoitteet ohjaavat sinua oikeille raiteille. Tavoitteet voivat vaihdella hyvän olon saavuttamisesta konkreettisimpiin tavoitteisiin, kuten pystyä juoksemaan 10 km tai pudottaa X kg painoa. Esimerkiksi eräällä asiakkaallani on selkeä tavoite; hänen tavoitteensa on elää 120 -vuotiaaksi ja on alkanut nyt elämään sen mukaan eli panostamaan omaan hyvinvointiinsa. Sanokoot muut vain, että ei tule onnistumaan tai ei ole realistista, mutta jos se auttaa häntä elämään terveellisesti, niin minusta se on hyvä motivaattori ja tavoite.

Siispä step 2: Aseta tavoitteita! Ja uskalla asettaa tavoiteet niin, että ne ei ole ehkä ihan helposti saavutettavissa. Tällöin sinun täytyy tehdä töitä ja nähdä vaivaa saavuttaaksesi ne. Pilko päätavoite pienempiin välitavoitteisiin. Jos esim. 10 km juoksu olisi sinun tavoite, aloita reippailla kävelylenkeillä ja lisää niihin juoksua vähitellen. Esimerkiksi yksi lyhtypylvään väli juoksua, 2 kävelyä jne. Ja näin pidennät juoksuja huomaamatta ja pian juokset jo 5 km helposti, mikä on taas askeleen lähempänä onnistunutta 10 km juoksua.

Varoitus! Nälkä kasvaa syödessä, joten tavoitteetkin monesti kasvavat kun huomaat mihin kaikkeen pystyt. Luultavasti olet ensimmäisen 10 km juoksun jälkeen ilmoittautumassa jo ensimmäiselle puoli maratonille! 😉 Mutta anna mennä vaan!

Kun mielessäsi alkaa olla selkeät tavoitteet, kannattaa alkaa pohtia miten niihin päästään. Kuten mainitsin aiemmin, päätavoite kannattaa pilkkoa pienempiin osiin, jotta motivaatio säilyy. Näistä pienempienkin välitavoitteiden täyttymisistä kannattaa olla ihan yhtä iloinen kuin päätavoitteenkin saavuttamisesta! Mutta sinne päätavoitteisiin pääseminen saattaa tosiaan olla se kinkkinen juttu. Harvoin sitä osaa alkaa tekemään suunnitelmaa asioista, joita ei osaa tai ei tiedä. Varsinkin jos on kyse treenaamisesta eikä ole kunnon suunnitelmaa, saattaa tekeminen olla tuloksetonta haahuilua tai pahimmillaan ihan päätöntä rykimistä, jonka tuloksena saadaan vain loukkantumisia. Suosittelen siis ottamaan yhteyttä ammattilaiseen, joka osaa auttaa sinua tavoitteisiin pääsyssä juuri sinulle sopivalla kokonaisuudella ja on tukenasi koko matkan ajan. Ja miksi sanon kokonaisuudella enkä vain treenaamisella? Ammattilainen ymmärtää, että puhutaan monen asian kokonaisuudesta jossa kaikki osat tulee ottaa huomioon, kun kyseessä on fyysisiä tavoitteita eikä anna pelkästään treeniohjelmaa ja toivota onnea. Tästä kokonaisuudesta tulen varmasti vielä kirjoittamaan tulevaisuudessa enemmän, mutta lyhyesti sanottuna tavoitteen saavuttaminen koostuu mm. monipuolisesta treenistä, levosta ja terveellisestä ravinnosta. Eli ammattilainen katsoo, että nämä kaikki osa-alueet ovat kohdallaan ja tukevat tavoitteiden saavuttamista.

Joten step 3: Jos et osaa itse tai tarvitset tukea tavoitteiden saavuttamiseen, ota rohkeasti yhteyttä liikunta-alan ammattilaiseen. Hän katsoo, että saavutat tavoitteesi turvallisesti ja on lisäksi tukenasi ja kannustaa sinua jokaisella askelmalla kohti unelmiasi.


(kuva sivulta http://www.one2oneprofessionals.com/improving-performance-always-room-to-improve/)

Ekstravinkki: Kaikki aktiivisuus on aina kotiinpäin, mutta liikkua et voi varastoon!

 

Motivoivaa kevättä ja tavoiterikasta kesää! 😊

Jannica

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *